Blog Client Journey deel 2 – De reis van je patiënt in kaart: 5 tips om zelf mee aan de slag te gaan

Op donderdag 27 mei 2021 organiseerden HVEZ de online inspiratiesessie ‘Customer en Patient Journeys’. Ilonka Coenraad van Patient Journey Lab vertelde ons over het belang van customer en patient journeys en met elkaar gingen we aan de slag met het maken van onze eigen patient journeys. 

Kon je er niet bij zijn? Wil je meer weten over customer en/of patient journeys? In een driedelig blog delen we graag waardevolle informatie die we tijdens de inspiratiesessie besproken hebben en delen we extra informatie en tips ter inspiratie en om zelf aan de slag te kunnen gaan. Hieronder deel 2 met de extra tips. Klik hier voor deel 1, waarin je ontdekt wat het belang is van customer en patient journeys en hoe je gratis het unieke patient journey kaartspel aan kunt vragen. Klik hier voor deel 3 over kwaliteit en acceptatie.

 

Tip 1: Maak een persona 

Om zo goed mogelijke zorg te kunnen bieden is het belangrijk dat je helder hebt voor wie jij je zorg aanbiedt, zodat je met je aanbod zo goed mogelijk aan kunt sluiten op je doelgroep en weet hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken met je marketing en communicatie. Een persona of een avatar is een personificatie van een segment uit jouw doelgroep. Als je een persona hebt, kun je vervolgens gaan bedenken welk traject deze persona doorloopt en een journey map maken. In de blog ‘Patient Journey tip 1: Hoe ontwikkel je een persona in de zorg?’ van Ilonka, lees je meer over hoe je een persona in de zorg kunt ontwikkelen. 

 

Tip 2: Onderzoek je doelgroep

Het onderzoeken van de ervaringen van je patiënten is de belangrijkste stap bij het in kaart brengen van de patient journey. Door de juiste vragen te stellen, krijg je inzicht in de emoties, frustraties en motivaties van de patiënten gedurende de hele reis die ze afleggen. In de blog ‘Patient Journey tip 2 – Onderzoek (de ervaringen van) je doelgroep’ van Ilonka, ontdek je de verschillende te doorlopen stappen, om dit goed te kunnen onderzoeken. 

 

Tip 3: Kies de fases en subfases van je patient journey

Als je tip 1 en 2 gevolgd hebt, heb je inmiddels onderzoek gedaan en je persona in kaart gebracht. Nu kun je starten met het in kaart brengen van je journey. Hiervoor ga je eerst de fases en subfases van de journey kiezen. We zijn vaak gewend aan de bestaande processen en gang van zaken, maar onthoud dat de belangrijke momenten voor de persona centraal moeten staan in de journey. Dat kunnen andere zijn dan de stappen in het zorgpad van de organisatie. In de blog ‘Patient Journey tip 3: Kies de fases en sub-fases van je patient journey’ lees je meer tips die je kunnen helpen bij het kiezen van de fases en subfases. 

 

Tip 4: Wat heeft de aandacht nodig in jouw journey? Kies de rijen van de verticale as

Tip 3 heeft je inzicht gegeven in hoe je de horizontale as van de patient journey map kunt invullen. Vervolgens is het belangrijk om te kiezen wat je op de verticale as gaat zetten. Het is in ieder geval belangrijk om “de ervaring van de patiënt, het proces erachter, de emoties, de pijnpunten (of knelpunten) en de kansen of ideeën,” in je journey terug te laten komen. In de blog Patient journey tip 4: Wat heeft de aandacht nodig in jouw journey? Welke ‘rijen’ kies je? van Ilonka ontdek je meer opties. 

 

Tip 5: Organiseer een patient journey workshop 

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden voor betere communicatie, een beter proces of een innovatieve oplossing zijn er gesprekken nodig tussen alle personen die de ervaring van de doelgroep vormgeven. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat zorgprofessionals hun blik verruimen en hun aanpak veranderen en dat er meer draagvlak ontstaat bij de betrokkenen. In de blog “Patient journey tip 5: Hoe organiseer je een patient journey workshop?” lees je hoe je een patient journey workshop kan organiseren. 

 

Inspiratiesessies

We organiseren regelmatig interactieve workshops, lezingen en storytelling sessies. Met wisselende thema’s om op nieuwe ideeën te komen, geïnspireerd te raken en vooral ook om zelf mee aan de slag te gaan in de eigen organisatie.